Soalan Lazim MyKNP@CGC

1. Apakah MyKNP@CGC?

KNP atau Khidmat Nasihat Pembiayaan yang dirasmikan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) adalah satu kerjasama diantara Credit Guarantee Corporation Malaysia Berhad (CGC) dan Agensi Kaunseling & Pengurusan Kredit (AKPK). MyKNP@CGC adalah sebuah unit di bawah CGC yang menyediakan khidmat nasihat kewangan kepada Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) yang gagal memperoleh kelulusan pembiayaan perniagaan dari institusi kewangan. MyKNP@CGC bertujuan untuk membantu PKS meningkatkan keupayaan mereka untuk memperoleh pembiayaan dan memaklumkan tentang adanya pembiayaan alternatif.

2. Apakah bantuan yang disediakan oleh MyKNP@CGC?

MyKNP@CGC memberi pendedahan yang lebih baik kepada PKS tentang faktor-faktor yang menyebabkan permohonan pembiayaan mereka tidak diluluskan oleh institusi kewangan, meningkatkan tahap kelayakan pembiayaan pada masa akan datang dan mengesyorkan penyelesaian alternatif atau sumber pembiayaan yang sedia ada (contoh syarikat Peer-to-Peer atau Agensi Kerajaan).

3. Bagaimanakah saya boleh melanggan perkhidmatan ini?

Sebagai seorang PKS dan sekiranya permohonan pembiayaan anda tidak diluluskan oleh institusi kewangan, sila hubungi kami di talian 03-7880 0088 (8.30 pagi hingga 5.30 petang, Isnin – Jumaat) untuk bercakap dengan pegawai CGC kami. Selain itu, anda juga boleh mengemukakan pertanyaan melalui e-mel myknp@cgc.com.my. Pegawai CGC kami yang berdedikasi akan memberi khidmat nasihat kewangan kepada anda melalui panggilan telefon dan membalas e-mel anda.

 

4. Apakah maklumat atau dokumen yang perlu disediakan sebelum saya menghubungi atau e-mel MyKNP@CGC?

PKS disarankan untuk menyediakan butiran lengkap untuk sesi khidmat nasihat atau melampirkannya di dalam e-mel agar pegawai CGC dapat memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada anda. Butiran-butiran yang diperlukan adalah seperti berikut:

  • Nama Syarikat
  • Nombor Pendaftaran Perniagaan
  • Nama Pemilik Perniagaan
  • No. Telefon
  • Institusi Kewangan yang menolak permohonan pinjaman
  • Surat penolakan permohonan pinjaman yang dikeluarkan oleh Institusi Kewangan

 

5. Selain melalui panggilan telefon atau e-mel, adakah CGC menerima pertanyaan di cawangan CGC?

Ya, kami menerima pertanyaan di 16 cawangan CGC. Anda boleh melawat mana-mana cawangan CGC seperti senarai di laman web kami @ https://www.cgc.com.my/cgc-branches

 

6. Adakah perkhidmatan dan nasihat dari MyKNP@CGC menjamin bahawa permohonan masa depan saya untuk pembiayaan perniagaan akan diluluskan?

MyKNP@CGC hanya menyemak semula dan memberikan khidmat nasihat pasca permohonan pembiayaan. Ini adalah untuk membantu PKS untuk lebih memahami faktor-faktor permohonan tidak diluluskan oleh institusi kewangan, dan memberikan tip dalam meningkatkan penarafan kredit dan kelayakan untuk permohonan masa depan. Di samping itu, MyKNP@CGC juga akan mengesyorkan penyelesaian alternatif atau sumber pembiayaan sebagai pilihan kepada PKS. Walau bagaimanapun, MyKNP@CGC tidak akan memberikan sebarang jaminan mengenai kelulusan permohonan tersebut kerana keputusan muktamad mengenai kelulusan pembiayaan adalah tertakluk kepada semakan dan penilaian oleh institusi kewangan atau pembiaya alternatif mengikut dasar dalaman mereka.

 

7. Adakah saya perlu membayar untuk perkhidmatan yang disediakan oleh MyKNP@CGC?

Tidak. Khidmat nasihat yang disediakan oleh MyKNP@CGC adalah percuma.